مدیر آگاه

آموزش بازاریابی برای مدیران - مدیر آگاه

مدیر آگاه

آموزش بازاریابی برای مدیران - مدیر آگاه

مشکلات واقعی در کسب و کار مجازی

شرکتهای آنلاین برای استفاده از اینترنت به عنوان یک منبع استراتژیک، باید شرایطی را در نظر داشته باشند. نخستین شرط این است که اینترنت باید ظرفیت ایجاد ارزش را داشته باشد. بدین مفهوم که یا هزینه های قبلی شرکت را کاهش دهد، یا درآمد آن را به نسبت زمان، پیش افزایش دهد.نکته ای که باید ذکر شود این است که داشتن یک منبع، در صورتی موجب کسب مزیت رقابتی است که شرکتهای رقیب به آن دسترسی نداشته باشند، بنابراین در اینجا شرط دوم مطرح می شود.

عنصری که شرکت می خواهد از آن به عنوان مزیت رقابتی استفاده کند باید کمیاب و تقریبا" غیر قابل دسترسی برای رقبا باشد. این شرط همچنین باعنوان: کمیابی نسبی نامیده می شود. شرط سوم به مدت زمانی برمی گردد که رقبا بتوانند در آن مدت، منبع با ارزش را به دست بیاورند. شرط چهارم و آخر این است که آن منبع استراتژیک(در اینجا اینترنت) باید بتواند در مزیت رقابتی به گونه‌ای مستمر، بهبود ایجاد کند و با سایر عناصر یا منابع در سازمان سازگاری داشته باشد.

دلایل تضعیف شرکتهای آنلاین
رشد سریع تجارت الکترونیک توانایی مدیریت بهتر زمان،هزینه و دسترسی به محصولات مورد نظر را بدون رفتن به فروشگاه فراهم کرده است.اما با وجود این ظرفیت بالقوه عظیم، سهم تجارت الکترونیک، از کل اقتصاد بسیار اندک است.(کمتر از 2.5% اقتصاد آمریکا). شرکتهای آنلاین ایده های بسیار خوبی در شناسایی نیازمندی های بازار دارند اما بسیاری از این شرکتها اگر چه از بُعد فنی دارای قوت هستند، لیکن از ابعاد بازاریابی و فروش ضعف هایی دارند. بنابراین در ایجاد یک کسب و کار موفق دچار اشکال می شوند. علل ضعف در این قبیل شرکتها، می توانند این موارد باشند:
_ بسیاری از شرکتهای آنلاین بدون تحقیق و برنامه ریزی مشخصی وارد بازار می شوند. آنها فقط به دنبال کسب مشتری جدید هستند و فکر می کنند که هر کسی که نخستین بار، کالایی را وارد کند رهبری بازار در آن مورد را به دست خواهد آورد.
_ این شرکتها برای جذب مشتریان، هزینه های زیادی را صرف بازاریابی و تبلیغات می کنندتا شرکت خود را معرفی کنند. آنان بیش از اندازه به بازاریابی هدف و بازاریابی ویروسی اعتماد می‌کنند.
- آنها تلاش زیادی را برای جذب مشتریان می کنند و در مقابل از حفظ مشتریان موجود و ایجاد وفاداری در آنها غافلند.
-این شرکتها در درک رفتار و عملکرد مشتریانی که به صورت آنلاین خرید می کنند، ناتوان هستند.
- اکثر سایت هایی که برای شرکتهای آنلاین طراحی شده‌اند، بسیار ضعیف هستند،مشکلات زیادی دارند،جست و جوی مطالب در آنها پیچیده و سخت است،گرافیک خوبی هم ندارند و نیز به کندی عمل می کنند.
- بسیاری از وب سایت های این شرکتها از زیر ساختار مناسبی برخوردار نیستند و نیز اطلاعات درمورد تحویل کالاو پاسخگویی به پرسشهای مشتریان به خوبی مدیریت نمی شود.
- بسیاری از این وب سایت ها در نهایت کارکرد مناسبی نداشته، سودی نصیب شرکت ها نمی کنند.
- شرکتهای آنلاین نتوانسته اند برای تأمین ایمنی خریدهای اینترنتی،کارهای چشمگیری انجام دهند. شواهد نشان می دهند که دلایل اصلی که مردم به وسیله اینترنت کمتر خرید می کنند، مربوط به امنیت شرکتهای آنلاین و سیاست های شرکتها در قبال آن است.
- در بسیاری از شرکتهای آنلاین امکان مذاکره رودررو برای خریدار و فروشنده وجود نداردو فروشنده قادر به قانع کردن مشتری برای خرید محصولاتش نیست.

شرکتهای آنلاین برای بازاریابی کالاهای خود با چالش های زیادی روبه‌رو هستند .برخی از آنها از این قرارند:
_ تشویق به خرید بیشتر:امروزه شرکتها و نه فقط مصرف‌کنندگان نهایی، از شبکه خرید می کنند. بسیاری از شرکتها با استفاده از روشهای قیمت گذاری خاص ،مصرف کنندگان را به خرید بیشتر تشویق می کنند. در نتیجه بسیاری از خریداران به پایگاه‌های حراجی روی آورده اند، زیرا ترجیح می دهند محصولات را با قیمت‌های پایین تر خریداری کنند.
_ چولگی خریداران بر اساس ترکیب جمعیت و روانکاوی: آنان که به شبکه مراجعه می کنند، قشر جوان‌تر ،ثروتمند تر هستند و نسبت به جامعه علاقه بیشتری به شبکه دارند. این ویژگی باعث می شود که بیشتر مشتریان احتمالی مورد توجه شرکتها قرار بگیرند.در زمان کنونی، چالش پیش روی شرکتها این است که باید بتوانند بازار موجود در شبکه را گسترش دهندو به بخشهای ناهمگون بازار دست یابند.
_ تراکم اطلاعات: در اینترنت، میلیون ها پایگاه شبکه و تعداد سرسام آوری اطلاعات وجود دارند. جست‌وجو در پایگاه می‌تواند موجب درماندگی خریدار شود.بسیاری از پایگاهها مورد توجه قرار نمی گیرندو اگر ظرف مدت 8 ثانیه نتوانند نظر مراجعه کنندگان را جلب کنند، از دست خواهند رفت.
_ ایمنی: مراجعه کنندگان به شرکتهای آنلاین برای خرید محصولات مورد نیاز خود، نگران شماره کارت اعتباری خودو سایر اطلاعاتی هستندکه به پایگاه اینترنت داده می شودو این در حالی است که شرکتها نگران سیستم های جاسوسی و خرابکاری‌اند. هر روز بر ایمنی اینترنت افزوده می شود ولی اقدامهایی که در زمینه ایمنی انجام می شود و اقدامهایی که برای دستیابی به شماره رمز افراد و شرکتها صورت می گیرد، به صورت یک مسابقه در آمده است.
_ مسائل اخلاقی: مشتریان از شرکتهای آنلاین به صورت مستقیم خرید می کنند و نگران هستند که شرکتها از داده های شخصی آنها سوء استفاده کنندو این اطلاعات رادر اختیار دیگران قرار دهند. البته وحشت از دخالتهای دولت در این زمینه، باعث شده است که تعداد زیادی از شرکتها بکوشند سیاست های حفظ حریم شخصی افراد را به اجرا درآورند.
_ روی گرداندن مشتریان: در حالی که پایگاه های شبکه باعث شده است که قدرت به دست مصرف‌کنندگان بیفتد(زیرا آنها در مورد محصولات اطلاعات بیشتری پیدا کرده اند) این امکان راهم به وجود آورده است که مشتریان نسبت به شرکتها ابراز انزجار کنند. اگرچه پایگاه های شبکه، اطلاعات معتبری ارائه می‌کنند ولی آنها می توانند به صورت محملی برای پخش شایعه‌های بی‌اساس مورد استفاده قرار بگیرند.
_ تفاوت فرهنگی: مانند موانعی در ترجمه نماد ها است که در کشور های مختلف معانی متفاوتی دارندو رنگها که ارزش نمادین متفاوت دارند.
_ خصوصی بودن و محرمانه بودن: چون محدوده حریم خصوصی در کشورهای مختلف متفاوت است، شاید اینترنت برای بازاریابی مستقیم مناسب نباشد.بنابراین شرکتها باید یک رویکرد جهانی اتخاذ کنند.
_ فیلترینگ: بیشتر دولتها دسترسی به شبکه را محدود می کنند و حتی در مواقعی نیز جرم محسوب می‌شود.
_ زیر ساخت های ارتباط از راه دور: یک شرکت نباید انتظار داشته باشد که در تمام کشورها همان استانداردهایی را که در کشورهای پیشرفته مثل آمریکا است ،وجود داشته باشد.
_ میزان دسترسی به کامپیوترهای شخصی : نرخ کامپیوترهای متصل به اینترنت در سطح جهان متفاوت است.
_ کارت اعتباری قابل استفاده در سطح جهانی: در برخی از کشورها کارت اعتباری عمومیت نداردو شاید فقط به بخش خصوصی یا خرید در بازارهای داخلی محدود شود.
محیط شرکت های آنلاین ،مدیران و کارکنان این شرکتها را وادار می سازد که عقاید، تجربه‌ها و اختراعها و برنامه هایشان را به گونه‌ای مستمر تغییر دهند و تلاش کنند تا محصولات و تکنولوژی های جدید و پیچیده ای را به وجود آورند. برای رقابت در چنین محیطی، شرکتها باید به بررسی بیشتری در محیط خود مبادرت ورزند.بسیاری از شرکتهای موفق آنهایی بوده اند که به جای اینکه نوآوری های اینترنت را جدا از عملیات راه‌اندازی شده شان در نظر بگیرند، از اینترنت به عنوان مکملی برای روشهای سنتی رقابت استفاده کردند. اگر شرکتهای راه اندازی شده ، اینترنت و رویکردهای سنتی را به گونه ای تلفیق کنند که مزیت های موجود را مستحکم سازند، در بهترین موقعیت خواهند بود. شرکتهایی که اینترنت را زودتر می پذیرند در مقایسه با شرکتهایی که آن را با تأخیر می پذیرند، هزینه های خود را به مقدار قابل توجهی کاهش می‌دهند. مثلا دل با فروش رایانه‌ها از راه ارتباط از راه دور و اینترنت که کم هزینه تر است در مقایسه با کمپانی کمپاک و آی بی ام و اپل دارای هزینه به مراتب کمتر است.دل دو برابر نرخ متوسط صنعت رشد کرده است و درحال حاضر رهبر ی فروش رایانه های شخصی در ایالات متحده آمریکا را دارد .
شرکتهایی که با فناوری های جدید تطابق می یابند، سود بسیاری می برند . مثلا آمازون ، یاهو و دیگران به دلیل اینکه تجارت الکترونیک، آنها را به دلیل کهنگی تهدید می کند ، آسیب می بینند.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد