مدیر آگاه

آموزش بازاریابی برای مدیران - مدیر آگاه

مدیر آگاه

آموزش بازاریابی برای مدیران - مدیر آگاه

بخش‌های مهم بیمه‌نامه کدام‌اند؟


یکی از مهم‌ترین مشکلات و علل شکایات مردم از شرکت‌های بیمه ناشی از عدم توجه آنها به شرایط بیمه‌نامه و میزان تعهدات شرکت بیمه است؛ برخی قسمت‌های بیمه‌نامه مهم‌ترند و لازم است آنها را با دقت بیشتری بخوانیم و به خاطر بسپاریم.

اغلب مردم در هنگام خرید انواع بیمه‌نامه‌ها از منابع مختلف پرس‌ و جو می‌کنند و سعی می‌کنند بیمه‌نامه‌ای که تهیه می‌کنند علاوه بر اینکه مربوط به یک شرکت خوشنام و معتبر باشد، ارزانتر از سایر شرکت‌ها باشد. 
  
اما زمانی که بیمه‌نامه را از نماینده شرکت بیمه دریافت می‌کنند، هیچ توجهی به شرایط عمومی آن و تعهدات مشتری و شرکت بیمه در هنگام خسارت نمی‌کنند.
 
در واقع یکی از مهم‌ترین مشکلات و علل شکایات مردم از شرکت‌های بیمه ناشی از عدم توجه آنها به شرایط بیمه‌نامه و میزان تعهدات شرکت بیمه است. به همین منظور در این گزارش به بخش‌های مهم یک بیمه‌نامه اشاره می‌کنیم.
 
*قسمت‌های مهم بیمه‌نامه کدامند؟
 
از آنجا که بیمه‌نامه، متن قرارداد بین بیمه‌گذار و شرکت بیمه محسوب می‌شود، بهتر است که همه محتوای آن را بدانیم، اما برخی قسمت‌های بیمه‌نامه مهم‌ترند و لازم است که آنها را با دقت بیشتری بخوانیم و به خاطر بسپاریم تا مشکلی پیش نیاید.
 
برای مثال باید بدانیم که
 
ـ «مقدار حق بیمه» چقدر است و اگر پرداخت آن به صورت قسطی است، اقساط آن را در چه تاریخی باید بپردازیم.
 
ـ اعتبار بیمه‌نامه چه زمانی شروع و تمام می‌شود تا به موقع آن را تمدید کنیم یا بیمه‌نامه جدید بگیریم. این موضوع به صورت «تاریخ شروع و خاتمه بیمه» یا «مدت بیمه» نوشته شده است.
 
ـ شرکت بیمه چه خطرهایی را بیمه کرده است و تا چه میزان از خسارت را پرداخت می‌کند؟ آنچه زیر عنوان «تعهدات بیمه‌گر» در بیمه‌نامه می‌آید، این موضوع را بیان می‌کند. به علاوه، «مبلغ بیمه» که بیانگر حداکثر تعهد شرکت بیمه است، نشان می‌دهد که اگر حادثه‌ای اتفاق افتد، چقدر می‌توانیم از شرکت بیمه انتظار دریافت خسارت داشته باشیم.
 
ـ چه مقدار از هر خسارت را خودمان باید تحمل و یا جبران کنیم. این مقدار خسارت به «فرانشیز» معروف است و به این دلیل مطرح می‌شود که بیمه‌گذار مراقب آنچه بیمه می‌کند، باشد و یا برای خسارت‌های کوچک به شرکت بیمه مراجعه نکند.
 
ـ چه نوع حوادثی اگر اتفاق افتاد شرکت بیمه خسارت ناشی از آنها را نمی‌پردازد. چنین حوادثی در قسمت «استثنائات بیمه‌نامه» مشخص می‌شود. برای نمونه، در اغلب بیمه‌نامه‌ها خسارت ناشی از جنگ، شورش و انفجارهای هسته‌ای تحت پوشش نیست، زیرا خسارت این‌ گونه حوادث بسیار گسترده است و شرکت بیمه توان پرداخت آنها را ندارد.
 
ـ شرکت بیمه چه خسارت‌هایی را حتی اگر به علت حادثة تحت پوشش بیمه‌نامه باشد، جبران نمی‌کند. این موضوع با عنوان «خسارت‌هایی که در تعهد بیمه‌گر نیست» در بیمه‌نامه مشخص می‌شود.
 
مهم‌ترین خسارتی که هیچ‌گاه جبران نمی‌شود، خسارتی است که بیمه‌گذار و یا کسی که خسارت را دریافت می‌کند به طور عمدی به وجود آورده باشد.

 


* تغییر یا فسخ بیمه‌نامه چگونه انجام می‌شود؟
 
چنانچه در طول اعتبار بیمه‌نامه، شرکت بیمه و یا بیمه‌گذار خواهان تغییراتی در بیمه‌نامه باشند، می‌توانند با موافقت همدیگر آن را انجام دهند. تغییرات بیمه‌نامه را در برگه‌ای به نام «الحاقیه» می‌نویسند و ضمیمه آن می‌کنند.
 
بیمه‌گر و یا بیمه‌گذار با تغییرات مورد نظر یکدیگر موافق نباشند و در بیمه‌نامه، راه‌حل دیگری برای این وضعیت پیش‌بینی نشده باشد، هرکدام می‌توانند بیمه‌نامه را «فسخ» کنند. به علاوه، چنانچه اموال بیمه‌شده بر اثر حادثه‌ای (مثل وقوع جنگ) که تحت پوشش بیمه نیست از بین برود، بیمه‌نامه خود به خود فسخ یا «منفسخ» می‌شود.
 
گاهی ممکن است در مدت اعتبار بیمه‌نامه، اموال بیمه‌شده را به شخص دیگری بفروشیم یا ببخشیم. در این صورت چون با «انتقال مالکیت» نفع بیمه‌پذیر از بین می‌رود، باید یا بیمه را «فسخ» کنیم و حق بیمه بقیه دوره بیمه را پس بگیریم یا به شرکت بیمه اطلاع دهیم تا اگر موافق بود آن بیمه برای شخصی که «نفع بیمه‌پذیر» به او منتقل شده ادامه یابد.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد