مدیر آگاه

آموزش بازاریابی برای مدیران - مدیر آگاه

مدیر آگاه

آموزش بازاریابی برای مدیران - مدیر آگاه

راز موفقیت مایکروسافت از دیدگاهی دیگر

امروزه مایکروسافت سودآورترین شرکت نرم‌افزاری جهان است. در سال‌های اخیر مقالا‌ت بسیاری در مجلا‌ت معتبر جهان در مورد این غول نرم‌افزار نوشته شده است.
حال بیایید ده شرکت نرم‌افزاری برتر را بررسی کنیم تا دلیلی دیگر برای موفقیت مایکروسافت بیابیم.

هر ساله، فهرستی به نام «فهرست نرم‌افزاری 100» توسط جفری تارکر منتشر می‌شود و شرکت‌های نرم‌افزاری بر اساس درآمد سالا‌نه رتبه‌بندی می‌شوند. بیایید نگاهی به این فهرست در سال 1984 و سپس به ده شرکت برتر در سال 2001 بیاندازیم.

با مشاهده دقیق این دو فهرست به نتایج مهمی دست می‌یابیم. در سال 1984 مایکروسافت در رتبه دوم قرار داشت و در سال 2001 به رتبه اول صعود کرده است. با مقایسه این دو فهرست، به حقیقتی عجیب و باورنکردنی پی می‌برید.

به جز شرکت مایکروسافت
تمامی نُه شرکت برتر سال 1984 از فهرست برترین‌های سال 2001  حذف شده‌اند! نکته جالب دیگر، رقابت نزدیک شرکت‌ها در فهرست سال 1984 است. درآمدهای شرکت‌ها بسیار نزدیک به هم بود. تنها با یک اشتباه، ممکن بود شرکتی به رتبه‌های پایین‌تر فهرست بیاید.

اکنون در فهرست دوم درآمد مایکروسافت را با درآمد شرکت دوم یعنی
ادوبی مقایسه کنید. آیا این اختلا‌ف فاحش را مشاهده کردید؟ برای واضح‌تر شدن مطلب نکته‌ای جالب را ذکر می‌کنیم. درآمد کل شرکت ادوبی برابر است با بودجه‌ای که مایکروسافت هر سال برای دادن نوشابه‌های غیرالکلی به کارمندان خود صرف می‌کند!

یعنی اگر مایکروسافت هزینه نوشابه‌های کارمندان خود را به ادوبی می‌داد، درآمد شرکت ادوبی دو برابر می‌شد! نکته جالب دیگر آن است که درآمد مایکروسافت به تنهایی با 69 درصد درآمد کل صد شرکت موجود در فهرست برابر است. هدف ما از این گفته‌ها چیست؟

 شخصی به نام ریک چاپمن پس از تحقیقات بسیار، دلیل موفقیت مایکروسافت را چنین اظهار می‌کند: «مایکروسافت تنها شرکتی است که اشتباهی بزرگ انجام نداد... به نظر بزرگ‌ترین اشتباه مایکروسافت، ساخت سنجاقی متحرک در آفیس بود که به کاربر راهنمایی‌های لا‌زم را ذکر می‌کرد!» البته این اشتباه باعث نشد مردم Word را به کناری بگذارند و به سراغ نرم‌افزارهای دیگر بروند، بلکه باعث شد، این سنجاق را غیرفعال کرده و به کار خود ادامه دهند.

روش تحقیق ریک چاپمن این‌گونه بود که به جای بررسی شرکت مایکروسافت، به مطالعه عواملی بپردازد که باعث حذف نُه شرکت دیگر از فهرست برترین‌های 1984 شدند. مطابق تحقیقات او، هر کدام از این نُه شرکت در روند فعالیت‌های خود اشتباهی فاحش و غیرقابل جبران انجام دادند.

شرکت
MicroPro که زمانی قدرتمندترین شرکت کامپیوتری جهان بود، تصمیم گرفت به جای به‌روزرسانی نرم‌افزار خود به نام Wordstar، ساختار جدیدی را برای معماری چاپگر طراحی کند. این کار مانند آن بود که خانه‌ای را در حال اتمام بنا رها کرده و به ساخت خانه‌ای جدید در جای دیگر بپردازید.

هزینه عظیم این پروژه و عدم موفقیت آن، باعث شکست این غول نرم‌افزاری شد. جالب است بدانید Wordstar  روزگاری پرفروش‌ترین نرم‌افزار ویرایش متن بود که بعدها Word شرکت مایکروسافت جایگزین آن شد. اگر شرکت MicroPro توسعه Wordstar را به طور جدی ادامه می‌داد، شاید اکنون روی کامپیوترها به جای آفیس، نرم‌افزار Wordstar نصب بود.

شرکت
لوتوس یک سال و نیم از وقت و بودجه خود را تلف کرد تا نرم‌افزار معروف 3-2-1 روی کامپیوترهای با حافظه640KB اجرا شود. مشکل این جا بود که نرم‌افزار 3-2-1 نیاز به حافظه بیشتری برای کارکرد سریع داشت و در آن زمان حداکثر حافظه‌های موجود 640KB بودند.

شرکت لوتوس از این حقیقت مهم چشم‌پوشی کرد که صنعت حافظه به سرعت در حال پیشرفت است و به زودی حافظه‌هایی با ظرفیت بیشتر در دسترس خواهند بود. زمانی که شرکت لوتوس پروژه خود را به پایان رساند، حافظه‌های 640KB از رده خارج شده و کامپیوترهای با حافظه بسیار بیشتر وارد بازار شده بودند که نرم‌افزار Excel (که نیاز به حافظه بیشتری دارد) به راحتی نصب می‌شد.

شرکت «
دیجیتال ریسرچ» تمام قوای خود را برای ساخت سیستم‌عاملی برای کامپیوترهای CPM86 به کار گرفت و این فرصت بزرگ را از دست داد تا سیستم‌عاملی برای کامپیوترهای شخصی بسازد. شرکت VisiCorp اعلا‌م ورشکستگی کرد. چند شرکت بزرگ دیگر روی «تشخیص دست نوشته توسط کامپیوتر» کار کردند که همگی به شکست و اتلا‌ف سرمایه انجامید.

در همین دوران، بیل گیتس، رئیس شرکت مایکروسافت روی پروژه‌های بسیار عملی‌تر و در دسترس‌تری کار می‌کرد. او در آن زمان در حال طراحی نرم‌افزاری بود تا بتوان متون را با فونت‌ها و اندازه‌های مختلف نوشت. بله؛ درست حدس زدید.

نرم‌افزار Word در حال شکل‌گیری بود. یکی از شرکت‌های معروف دیگر در فهرست صد شرکت برتر، شرکت Netscape بود. او در حالی که  نود درصد بازار فروش مرورگرهای اینترنتی را در دست داشت، به یک باره تصمیم گرفت به جای بهبود بخشیدن به کد نرم‌افزار مرورگر اینترنتی، آن را از ابتدا بنویسد. در مدت کوتاهی سهم او از بازار فروش به  چهار درصد کاهش یافت.

اگر تمامی این نکات را جمع‌بندی کنیم، به نتیجه‌ای ساده و مشخص می‌رسیم. یکی از دلا‌یل موفقیت مایکروسافت آن است که در طول فعالیت‌های خود هیچ‌گاه مرتکب اشتباهی بزرگ و غیرقابل جبران نشد و اشتباهات بزرگ رقبای او باعث شد تا مایکروسافت یکه‌تاز این میدان شود.

از این مقاله کوتاه درمی‌یابیم که مهم‌ترین بخش یک شرکت کامپیوتری، برنامه‌نویسان حرفه‌ای یا بازاریاب‌های متخصص نیستند، بلکه مدیران باهوشی هستند که دیدی واضح و روشن از وضعیت فعلی و همچنین از آینده دارند.

نظرات 1 + ارسال نظر
موری 1388/11/28 ساعت 11:31 ب.ظ

بابت مطلب زیبات ممنون!

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد